دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

شیوه‌های فرزندپروری

سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۰۴:۱۴ ب.ظ

با توجه به دو حیطه نظام تربیتی والدین یعنی حیطه عاطفی و حیطه کنترلی یا اقتدار، سبک‌های فرزندپروری به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

سبک‌های فرزندپروری شامل سبک مقتدرانه (علمی)، سبک مستبدانه، سبک سهل‌گیرانه و سبک بی‌اعتنا است که هر یک از والدین یک نوع سبک را برای تربیت فرزند خود دارند.

در سبک فرزندپروری مقتدرانه ثبات و پایداری والدین در رفتارشان با کودک احساس امنیت در کودک به وجود می‌آورد و این سبک باعث تولید کودکی خلاق، با اعتماد به نفس، با عزت نفس و مسئولیت‌پذیر می‌گردد و تقریباً با هر سرشتی سازگار است.

در سبک فرزندپروری مستبدانه گرما و محبت والدین کم است و در مقابل کنترل بر رفتار کودک شدت بیشتری دارد، این سبک کودکانی دمدمی مزاج و پرخاشگر که دچار اختلالات رفتاری شدید هستند را تولید می‌کند و چنین کودکانی از امنیت کافی برخوردار نمی‌شوند.

در سبک فرزندپروری سهل‌گیرانه، گرما و محبت زیاد، ولی کنترل و نظارت کم است. این‌ها کودکانی پرخاشگر و ناپخته و خارج از کنترل و اصطلاحاً لوس تولید می‌کنند.

در سبک فرزندپروری بی‌اعتنا هم سطح گرما و محبت پایین است و هم کنترل و نظارت. این‌ها کودکانی متوقع، سرکش و نافرمان تولید می‌کنند.

محیطی که کودک در آن رشد می‌کند فاکتور‌های متعددی از جمله میزان دما، نور، رطوبت، فرهنگ اقتصاد، مذهب، سطح تحصیلات والدین، تعداد فرزندان خانواده، جنسیت و ... دارد که هر کدام به نوبه خود قادرند بر شخصیت فرد تأثیر بگذارند.

.:مجتبی حبیبی _ روانشناس:.

۹۸/۰۷/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد