دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

علت شهادت امام حسن مجتبی (ع)

دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۸، ۰۳:۰۲ ب.ظ

درباره‌ علت شهادت امام حسن مجتبی (ع) باید عرضه داشت که معاویه لعنه‌الله بعد از انعقاد پیمان صلح با آن وجود مقدس و کناره‌گیری امام مجتبی علیه‌السلام از جایگاه خلافت، بر عالم اسلام مستولی شد و یکی پس از دیگری مفاد پیمان صلح را زیر پا گذارد و آن‌ها را محو کرد.

یکی از موادی که معاویه تعهد داده بود این بود که جانشین برای خود تعیین نکند و خلافت بعد از او به حسن علیه‌السلام برسد و اگر حسن سلام‌الله‌علیه در قید حیات نبود خلافت به حسین علیه‌السلام برسد.

معاویه متوجه شد که امام علیه‌السلام با پذیرش صلح اگرچه حکومت را از دست‌ داده است ولی مانع بزرگی برای تحقق اهداف نهایی خود از جمله جانشینی فرزندش یزید خواهد بود.

بنابراین تصمیم گرفت امام حسن مجتبی علیه‌السلام را از سر راه بردارد. لذا چندین نوبت اقدام به مسموم کردن امام مجتبی علیه‌السلام نمود.

اما قدرت بدنی امام علیه‌السلام این سم‌ها را پس می‌زد و در امام اثر نمی‌کرد تا اینکه طبق نقل‌ها از امپراتوری روم سمی مهلک و سفارشی تهیه کرد و از طریق جُعده دختر اشعث بن قیس که همسر امام علیه‌السلام بود به امام سم خورانید.

معاویه لعنه‌الله به جُعده پیغام داده بود که اگر تو با این سم، حسن علیه‌السلام را از سر راه من برداری، ازدواج با یزید و یک‌صد هزار درهم وجه نقد پاداش توست.

جعده با این وسوسه حاضر به این خیانت بزرگ گردید و امام مجتبی علیه‌السلام را مسموم کرد. سم در امعاء و احشاء آن وجود مقدس اثر گذاشت و امام را به‌شدت از پای درآورد.

آن حضرت چندین روز در بستر بیماری بود، البته متوجه خیانت جعده شد و به او فرمود بدان خیری از زندگی نخواهی دید. و به‌ این‌ترتیب امام مجتبی علیه‌السلام با خیانت جعده و توسط معاویه لعنه‌الله مسموم شد و به شهادت رسید.

بعد از شهادت حضرت، معاویه پول را برای جعده فرستاد ولی پیغام داد که ما جان یزید را بیشتر از این‌ها دوست داریم و خواست به او بفهماند تو که به فرزند رسول خدا رحم نکردی و او را از میان برداشتی، قطعاً اگر تحریک شوی فرزند معاویه یعنی یزید لعنه‌الله را از بین خواهی برد.

.:محمدحسین رجبی‌ دوانی:.

۹۸/۰۸/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد