دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

در برخی از خانواده‌ها، والدین به دنبال آن هستند که خلاء‌های دوران کودکی خود را برای فرزندنشان جبران کنند، به‌همین دلیل محبت‌های بیش از اندازه به کودک خود می‌کنند، اسباب بازی‌های زیاد می‌خرند و یا بیشتر‌های کار‌های فرزندنشان را خودشان انجام می‌دهند.

نتیجه چنین رفتارهایی، فرزند‌های گلخانه‌ای یا نازک نارنجی است که از پس انجام هیچ کاری بر نمی‌آیند.

برخی از والدین نیز به دلیل اینکه از رفاه اقتصادی بهره‌مند نبودند و احساس نارضایتی داشتند، سخت‌گیری‌های زیاد می‌کنند و فرزندنشان را مجبور می‌کنند که به خواسته‌های آن‌ها تن دهد.

والدین در تربیت برای فرزندان به همان نسبت که سهل‌گیری دارند، باید سخت‌گیری هم داشته باشند و بالعکس.

همچنین باید توجه کنند با فرزندانشان نباید به صورتی رفتار کنند که از جذبه و اقتدارشان کاسته شود و یا فرزند لوس، نازک نارنجی و افسارگسیخته تربیت شود.

والدین باید شناخت کافی از ویژگی فردی، استعدادها، توانمندی‌ها و در مقابل شناخت نقاط ضعف فرزند خود داشته باشند.

متناسب با این ویژگی‌ها از کودک انتظار داشته باشیم، نه براساس آنچه که والدین برای رسیدن آن در کودکی ناکام مانده است.

فقط فراهم کردن شرایط محیطی خوب و رفاه اقتصادی، آینده خوبی برای کودک رقم نمی‌زند، بلکه کمیت و کیفیت ارتباط والدین با کودک در کنار آموزش مسئولیت‌پذیری به کودک و تقویت روحیه خلاقیت در آنها، در آینده فرزندان تأثیرگذار هستند.

ذهن کودک را محدود نکنیم، زیرا زمانی که کودک وارد جامعه بزرگتر می‌شود فردی بدون مهارت خواهد بود، حتی اگر هوش بالایی داشته باشد و یا در بهترین مدرسه درس خوانده باشد شاهد نقص در توانمندی‌های او از جمله برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران خواهیم بود.

والدین به دلیل ترس‌هایی که از دوران کودکی خود دارند فرزندشان را محدود می‌کنند و اجازه برقراری رابطه اجتماعی به فرزند خود نمی‌دهند و دائم به فرزندشان می‌گویند "به دوستت اعتماد نکن"، "لزومی ندارد که با دوستان خود ارتباط برقراری کنی" و "من و پدرت هستیم نیازی به دوست نیست".

والدین نمی‌دانند که کودکان علاقه‌مند به گروه همسالان هستند، چرا که اجتماعی شدن کودکان در مدرسه و گروه همسالان اتفاق می‌افتد.

والدین باید به این نکته توجه کنند که نه از فرزندان خود دور شوند و نه خیلی به کودک نزدیک شوند که فضا برای استقلال کودک از بین برود.

✅ والدین باید از اضطراب‌ها، ترس‌ها، سبک تربیتی خود و ویژگی‌های فردی فرزندانشان شناخت داشته باشند تا بتوانند در تربیت فرزند خود موفق باشند و آینده خوبی را برای آن‌ها رقم بزنند.

.:سحر پهلوان‌نشان روانشناس کودک:.

۹۸/۰۹/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد