دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

انگیزه در دانش‌آموزان

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۱۴ ق.ظ

🔅 انگیزه تاثیر مستقیمی روی تلاش برای رسیدن به اهداف مشخص دارد. در واقع انگیزه، اهداف مشخصی را ترسیم می‌کند که افراد برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. بنابراین انگیزه روی انتخاب‌هایی که دانش آموزان می‌کنند تاثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، انگیزه است که تعیین می‌کند دانش‌‌آموز در یک فعالیت آزاد کلاسی، کتاب داستان بخواند یا داستان بنویسد، شعر بخواند یا جمله‌سازی کند.

🔅 انگیزه باعث می‌شود تلاش و انرژی دانش‌آموز افزایش یابد. انگیزه است که تعیین می‌کند دانش‌آموز حتی سخت‌ترین تکالیف مدرسه‌اش را با علاقه و اشتیاق انجام دهد یا مدام از زیر کارها شانه خالی کند.

🔅 انگیزه است که شروع یک کار و ادامه دادن آن را ممکن می‌کند. انگیزه وقت و زمانی را که دانش‌آموزی روی کاری می‌گذارد، افزایش می‌دهد و نقشی تعیین کننده در یادگیری و رسیدن به هدف دارد. مثلا تهیه‌ی یک روزنامه‌ی دیواری و حفظ کردن یک شعر.

🔅 انگیزه فرآیندهای شناختی را بهبود می‌دهد. شاید عجیب به نظر برسد، اما انگیزه واقعا روی نوع اطلاعات و نحوه‌ی پردازش آنها اثر می‌گذارد، چرا که دانش‌‌آموزانِ با انگیزه، توجه بیشتری به درس نشان‌ می‌دهند و سعی می‌کنند درس را بفهمند. در عوض دانش‌آموزان بی‌انگیزه فقط به شکلی مصنوعی سعی می‌کنند فرآیند یادگیری را پشت سر بگذارنند.

🔅 انگیزه است که تعیین می‌کند کدام نتایج مشوق و کدام‌ها تنبیه‌کننده هستند. مثلا دانش‌‌آموزانی که انگیزه‌ی زیادی برای شاگرد اول شدن یا انجام مطلوب  یک فعالیت کلاسی و تکلیف پژوهشی دارند، با گرفتن بازخوردهای مثبت و پاداش‌های متنوع کلامی و غیرکلامی تشویق می‌شوند و اگر بازخورد منفی بگیرند، احساس بدی خواهند داشت و برای دستیابی به عملکرد بالا بیشتر تلاش خواهند کرد.

🔅 در نهایت،‌ انگیزه باعث می‌شود عملکرد دانش‌آموزان بهبود یابد. تمام دلایلی که تاکنون به آنها اشاره کردیم، یعنی تلاش، پشتکار، فرآیندهای شناختی، همه و همه به بهبود عملکرد منجر می‌شوند.

۹۸/۰۹/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد