دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540
دبیرستان حاج سید حسین نوایی


دبیرستان زنده‌یاد حاج سید حسین نوایی

دولت آباد برخوار خیابان طالقانی خیابان سجاد خیابان شهید محمدمهدی داوری تلفن 03145823540

راه‌های درک ماه مبارک رمضان

چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۰۲ ب.ظ

1- پرهیز از غذای حرام و شبهه‌ناک

مراقب باشید لااقل در ماه مبارک رمضان غذای حرام و شبهه‌ناک نخورید. خداوند به کسی‌که در شکم او غذای حرام وجود دارد، نظر لطف نمی‌کند. عبادات چنین کسی ممکن است از نظر ظاهری صحیح باشد، ولی مورد قبول و پذیرش خداوند سبحان واقع نمی‌شود.

2- ارتباط با خداوند از طریق انس با نماز جماعت و قرآن و دعا

بنا بر تأکید اسلام، مساجد همیشه باید در وقت نماز پر از جمعیت باشد. قرآن کریم همواره تأکید می‌فرماید که: « وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ » [بقره]

یعنی نماز را زنده بدارید. نمی‌گوید نماز بخوانید، بلکه بر زنده نگاه داشتن نماز تأکید دارد و مقصود قرآن کریم، اقامه نماز جماعت است.

3- رسیدگی به دیگران

رابطه با خداوند متعال، یک بال برای پرواز است و بال دیگری که برای حرکت صعودی انسان به سوی معنویات لازم است، رابطه با مردم می‌باشد. قرآن کریم مکرراً می‌فرماید که: « وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ » یعنی هم با خداوند و هم با مردم رابطه داشته باشید.

همه باید به هر اندازه که می‌توانند، به مستمندان رسیدگی کنند. از ما انتظار نمی‌رود که مثل اهلبیت  از افطار خود بگذریم و به دیگران ببخشیم، ولی وظیفه داریم که تشریفات و تجملات را حذف کنیم و به جای آن از نیازمندان دستگیری نماییم.

اگر به دستور قرآن کریم عمل شود و رسیدگی به نیازمندان جایگزین تجملگرایی شود، فقر از جامعه رخت برمی‌بندد.

4- اجتناب از گناه

در ماه مبارک رمضان، چشم و گوش و زبان خود را کنترل کنید. از نگاه‌های آلوده بپرهیزید. از دیدن فیلم‌ها و برنامه‌های حرام و بیهوده در ماهواره و اینترنت و تلویزیون دوری گزینید. غنا و موسیقی و حرف‌های حرام و بیهوده نشنوید. غیبت نکنید، تهمت نزنید، شایعه‌پراکنی نکنید، دروغ نگویید و به کسی توهین نکنید.

روزه‌ای که همراه با گناه باشد، روزه واقعی نیست و مقبول درگاه الهی واقع نمی‌شود.

۹۲/۰۴/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دبیرستان حاج سید حسین نوایی دولت آباد